آیا فرمیک اسید همان جوهر مورچه است؟

در این وبلاگ قصد داریم تا با علم شیمی بیشتر آشنا شویم

آیا فرمیک اسید همان جوهر مورچه است؟

۱۰ بازديد
اسید فرمیک یک مایع بی رنگ و گازدار است که با آب قابل اختلاط است. در فاز بخار، به جای مولکول‌های منفرد، از دیمرهای پیوند هیدروژنی (تصویر سمت راست را ببینید) تشکیل شده است. در فاز گاز، انحرافات قابل توجهی از قانون گاز ایده آل در نتیجه این پیوند هیدروژنی ایجاد می شود. در حالت مایع و جامد، اسید فرمیک را می توان به عنوان یک شبکه بی نهایت از مولکول های پیوند هیدروژنی در نظر گرفت.

اسید فرمیک که برای اولین بار در سری کربوکسیلیک اسید است، بیشتر خواص شیمیایی مشابهی دارد و بنابراین با مواد قلیایی واکنش داده و نمک های فرمت محلول در آب را تشکیل می دهد. اما اسید فرمیک در بین اسیدهای کربوکسیلیک منحصر به فرد است زیرا با آلکن ها واکنش می دهد و استرهای فرمت را تشکیل می دهد. در حضور اسیدهای سولفوریک و هیدروفلوئوریک، گونه‌ای از واکنش گاترمن-کوخ به جای آن انجام می‌شود و اسید فرمیک به آلکن اضافه می‌شود تا کربوکسیلیک اسید بزرگ‌تری تولید کند.

تولید
اسید فرمیک به عنوان یک محصول جانبی در ساخت اسید استیک تولید می شود. با این حال، تقاضای صنعتی برای اسید فرمیک بیشتر از آن است که بتوان از این مسیر ایجاد کرد، بنابراین مسیرهای تولید اختصاصی توسعه یافته است. یک روش متانول و مونوکسید کربن را در حضور یک باز قوی مانند متوکسید سدیم ترکیب می کند تا متیل فرمات تولید کند، طبق معادله شیمیایی:

CH3OH + CO HCOOCH3

هیدرولیز این ماده اسید فرمیک تولید می کند:

HCOOCH3 + H2O HCOOH + CH3OH

برنامه های کاربردی
کاربرد اصلی اسید فرمیک برای خوراک دام در اروپا به عنوان یک ماده نگهدارنده و ضد باکتری است. می توان آن را روی یونجه تازه یا سایر سیلاژها اسپری کرد تا برخی فرآیندهای پوسیدگی را متوقف یا به تاخیر بیندازد. بنابراین اجازه می دهد تا خوراک مدت طولانی تری زنده بماند، و بنابراین به طور گسترده ای برای نگهداری غذای زمستانی برای گاو استفاده می شود. در صنعت طیور گاهی اوقات برای از بین بردن باکتری سالمونلا به خوراک اضافه می شود. برخی از زنبورداران نیز از اسید فرمیک به عنوان ماده بخور برای کشتن کنه ای که به زنبورها حمله می کند استفاده می کنند. اسید فرمیک در رنگرزی و تکمیل منسوجات، دباغی چرم، حمام های آبکاری نیکل، آبکاری الکتریکی، لاتکس لاستیک منعقد کننده، احیای لاستیک کهنه، و از بین بردن موها و پرکردن پوست ها، و در برخی از رنگ برنده های تجاری استفاده می شود. از آن برای ساختن نمک های فلزی از جمله نیکل، کادمیوم و فرمت های پتاسیم استفاده می شود. از آن به عنوان حلال برای عطرها و در ساخت لاک ها، شیشه، نرم کننده های رزین وینیل و استرهای فرمت برای طعم و عطر استفاده می شود. در سنتز شیرین کننده مصنوعی آسپارتام استفاده می شود.


خرید فرمیک اسید
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.